Rätten till sina känslor...

0kommentarer

Om man börjar funder över hur allt har blivit ...hur vi hanterar känslorna
att vi inte ska känna ..inte ha för tvära kast
inte leva som en vulkan
säkert
med airbags
dubbla säkerhetsbälten
och en jättestor livskondom
som skyddar oss emot allt som skulle kunna vara farligt


Vilden i Aldous Huxleys roman ”Du sköna nya värld” (1932), som av lyckosamhällets tjänsteman får den förvånade frågan om han inte vill ha det bekvämt och som svarar: ”Jag vill inte ha bekvämlighet, jag vill ha Gud, jag vill ha poesi, jag vill ha riktiga faror, jag vill ha frihet, jag vill ha godhet, jag vill ha synd.”

Tjänstemannen konstaterar än mer förvånat att han kräver rätten att vara olycklig.

Kan vi känna lycka
om vi inte varit djupt olyckliga???
vad är lycka för oss?????
dej och mej????

individuellt skull jag nog säja..
allt beror väl på hur du definierar lyckan...
jag kan känna mej lycklig just nu
just här
jag gör precis det jag vill
när jag vill
har det jag behöver
frid i mej själv

det tror jag är väääääldigt viktigt för lyckan
att vara tillfreds med sej själv och sitt liv
att se och förstå att man är precis där  som man skall vara just nu i livet
när man tror att man är helt fel ute
inte vet vad man ska göra eller förstår var man skulle ha varit
jaaaa....då är det svårt att känna lycka
 
Lyckan är ju alltid närvarande i våra  liv
det är bara att inse och känna i gen den
jag kan se och känna den nu

Här i soffan
med mej själv
levande ljus
datorn
den ger mej chansen att skriva vad jag vill
och känner för
jag har rätten att känna vad jag vill
hantera det hur jag vill

men jag väljer helst lyckan
eller rättare sagt ett liv som jag är tillfreds med

Men jag undrar om man skulle vara konstant lycklig
betyder det att man lever i paradiset då???
händer det något i Paradiset
om alla är bara konstant lyckliga

blir vi uttråkade då
fungerar vi då
eller kommer vi att ställa till det för oss
för vi blir uttråkade för att det inte händer något
en del av oss vill nog leva i bland dramerna
lite organiserat kaos
så att balansen i det inte rubbas
eller obalansen


Jaaaa...så vägen till lycka är nog personlig
allt beror väl på hur vi tolkar begreppet lycka
alla hittar det nog någon gång
eller rättare sagt
man får hoppas att man känner igen den när den gör sej synlig
bara man är öppen för den
och tar emot den
när det ringer på  dörren
inte stoppar huvudet i toalettstolen och bara stirrar på skiten
utan ser det vackra och det goda i livet

välj rätt vägar
så att ni kan känna lyckan i era liv





så med dessa ord lämnar jag bloggen för i dag

Lev väl
lev gott
lev nu
var lyckliga
åtminstone i bland
resten av tiden kan man bara vara en nöjd människa på rätt plats i livet

♥Catarina♥

Kommentera

Publiceras ej